Historia marki Breitling

Rodzinna marka Breitling została założona w latach osiemdziesiątych XIX wieku, z inicjatywy Leona Breitlinga. Początkowo jej siedziba mieściła się w niedużej szwajcarskiej miejscowości Saint-Imier. Wraz z biegiem czasu i rozrostem przedsiębiorstwa, właściciel zdecydował się przenieść firmę do La Chaux-de-Fonds. Początkowo spółka specjalizowała się głównie w produkcji precyzyjnych urządzeń mierniczych i czasomierzy. Bardzo ważnym etapem dla marki było zaprojektowanie naręcznego zegarka z chronografem, dedykowanego dla pilotów.

Czasomierze nierozłącznie związane z lotnictwem

W 1914 roku, wraz z wybuchem I wojny światowej i śmiercią założyciela, przedsiębiorstwo zaczęło odnotowywać pierwsze poważne problemy. Firmę przejął syn Leona, Gaston Breitling, który był tak zafascynowany lotami i samolotami, że dostrzegł w nich ogromny potencjał. To właśnie dlatego zainicjował produkcję luksusowych zegarków męskich dla pilotów, które posiadały funkcję nowatorskiego, jak ona owe czasy, chronografu. Rok później, przedsiębiorstwo stało się poważnym dostawcą kokpitów samolotowych.

W 1927 umiera Gaston Breitling, a firmę dziedziczy jego syn Willy, który samodzielnie zdecydował się ją poprowadzić dopiero pięć lat później. W tym czasie produkowano przede wszystkim czasomierze wyposażone w przycisk uruchamiający działanie funkcji, a następnie zaprojektowano modele wzbogacone o drugi wyłącznik, mający na celu ich zatrzymanie. Rozwiązanie to okazało się być prawdziwym strzałem w dziesiątkę, gdyż dawało możliwość niezwykle dokładnego dokonywania pomiarów w krótkich odcinkach czasowych. Piloci samolotów zachwycali się rozwiązaniami, w jakie były wyposażone szwajcarskie zegarki Breitling.

Współpraca z Royal Air Force (RAF)

Wraz z nastaniem połowy lat trzydziestych XX wieku, firmą zaczęły interesować się największe koncerny działające w branży lotniczej. Właściciel zdecydował się podjąć współpracę z siłami lotniczymi Wielkiej Brytanii Royal Air Force (RAF), dla których inżynierowie marki Breitling tworzyli kokpity samolotowe oraz specjalistyczne przyrządy do wykonywania pomiarów. Na początku 1940 roku na rynek wypuszczono luksusowy zegarek męski „Duograph”, posiadający drugą wskazówkę z funkcją fly-back. Niedługo później firma szczyciła się czasomierzem z suwakiem logarytmicznym, który umożliwiał pilotom przeprowadzanie wielu szczegółowych obliczeń parametrów lotu. Pod koniec lat czterdziestych, firma Breitling nawiązała współpracę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych (USAF) United States Air Force.

„Navitimer” i „Navitimer Cosmonaute”

Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte XX wieku to dla szwajcarskiej marki Breitling okres, który jest kojarzony przede wszystkim z dwoma modelami zegarków, takich jak „Navitimer” i „Navitimer Cosmonaute”. Oba z nich stanowiły naręczne czasomierze przeznaczone dla pilotów, pozwalające mierzyć prędkość wznoszenia się samolotu i dokonywać precyzyjnych obliczeń czasu pozostałego do zakończenia lotu oraz przebytej odległości. Luksusowe zegarki męskie „Navitimer” bardzo szybko stały się kultowymi urządzeniami wśród pilotów. W ich wyposażeniu znalazł się suwak logarytmiczny, porównywalny z funkcją komputera nawigacyjnego, umożliwiający przeprowadzanie różnego rodzaju fachowych obliczeń. Z kolei modele „Navitimer Cosmonaute” posiadały 24-godzinną tarczę. Jako ciekawostkę można dodać, że to właśnie czasomierz z tej serii poleciał na księżyc na nadgarstku pilota wojskowego i amerykańskiego astronauty Scotta Carpentera.

Przejęcie firmy przez Ernesta Schneidera

Pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku, szwajcarskie przedsiębiorstwo Breitling zostaje przejęte przez producenta zegarków, pilota i specjalistę mikroelektroniki, Ernesta Schneidera. Poszerzył on ofertę o nowoczesne czasomierze zasilane baterią, a dotychczasowe serie skupiające automatyczne i mechaniczne zegarki męskie i damskie przekształcił w luksusowe produkty, tworzone z myślą o najbardziej zamożnych pasjonatach czasomierzy.

„Chronomat” na stulecie istnienia marki

W 1984 roku firma Breitling, świętująca swoje setne urodziny, wydała specjalny model czasomierza „Chronomat”, który sprzedał się w rekordowej liczbie sztuk. Został on zaprezentowany w wersji przygotowanej dla jednostki akrobacyjnej Włoskich Sił Powietrznych (Frecce Tricolori) i bez wątpienia stanowił jeden z najważniejszych produktów w ofercie marki. W kolejnych latach, w odświeżonej wersji i z unikatowym manufakturowym mechanizmem, „Chronomat 01” będzie pierwszorzędnym przepisem na sukces.

Nieustanne sukcesy spowodowały, że w latach dziewięćdziesiątych na rynku zaczęły pojawiać się kolejne modele czasomierzy sygnowane logo Breitling, wśród których znalazły się takie luksusowe zegarki męskie i damskie, jak:

  • „Deep Sea”, charakteryzujący się wodoszczelnością ponad 1000 metrów,
  • „World”, wyposażony w możliwość dokładnego wskazania czasu aż w czterech różnych strefach czasowych,
  • „Emergency”, posiadający nadajnik z antenką, nadający na falach 406 MHz/121,5 MHz.

Jedna z najdroższych firm produkujących zegarki

Obecnie, doskonale prosperujące szwajcarskie przedsiębiorstwo Breitling jest zaliczane do najdroższych spółek produkujących luksusowe zegarki damskie i męskie. W styczniu 2011 roku, firma uruchomiła swój flagowy firmowy salon na nowojorskim Manhattanie. Ogromny, zajmujący około 1500 metrów kwadratowych powierzchni butik stanowi kwintesencję tego, co współcześnie jest określane mianem stylu Breitlinga: marki nie tylko niezwykle silnej, ale także prestiżowej i eleganckiej.

Wszystkie mechanizmy, w jakie wyposażane są luksusowe damskie i męskie zegarki Breitling przechodzą bardzo restrykcyjne kontrole oraz testy, które są przeprowadzane w szwajcarskim Instytucie ds. Testowania Chronometrów (COSC). Dzięki temu ich użytkownicy mogą mieć absolutną pewność, że czasomierze nie zawiodą ich w żadnej sytuacji. Dzisiaj Breitling jest jedną z najdroższych prestiżowych firm produkujących zegarki kwarcowe, a przede wszystkim mechaniczne. Roczna produkcja przekracza 150 tysięcy czasomierzy.

Zobacz więcej: